Please log in to view the contents

Users: De besøkende

Av Asbjørn Mitusch
September 2018

I tidligere artikler har vi dekket sessions og bounce rate, begge omhandler brukernes oppførsel på nettsiden. I dag skal vi snakke om brukerne.

Denne artikkelen er en del av en serie om dataanalyse for små bedrifter og forutsetter bruk av Google Analytics.

Google analytics viser brukere under ‘users’. En bruker er enkelt og greit en besøkende på nettsiden din. Det er disse som er ansvarlige for de fleste av de andre statistikkene vi holder styr på og har dekket tidligere. Til syvende og sist er det disse nettsiden eksisterer for å blidgjøre. Dette er altså den viktigste statistikken alt i alt.

Hva er bra?

Det er så godt som umulig å si hva som er et bra antall besøkende til nettsiden. For enkelte høyt spesialiserte bedrifter kan mellom 30 – 40 brukere være helt greit, for andre bør tallet være godt over tusen.

Det er dog viktig å ikke se seg blind på antall brukere. Som vi har vært inne på i innleggene om Bounce Rate og sessions er brukernes oppførsel på nettsiden langt viktigere enn antallet brukere alene. Dette er grunnen til at vi ikke startet denne serien med dette innlegget. Hvis du ikke har lest de to foregående artiklene anbefaler jeg at du gjør det nå.

– Brukertrender bør være ledende for fremtidig markedsføring

Asbjørn Mitusch

Spor trender

Det viktigste du kan gjøre med dataene om antall brukere er å spore trendene. Det beste du kan gjøre er å lage deg et excel ark og begynne å plotte inn brukerne uke for uke. I det samme excel arket legger du inn ting som kan påvirke antallet.

Har du tatt ut en annonse i den lokale avisen? Legg det inn. Det samme gjelder leserinnlegg, antall gode anmeldelser, spesielle avtaler, innlegg, aktivitet på sosiale medier, negativ oppmerksomhet, med mer. Er det relevant bør du i tillegg spore antall salg i samme skjema for å få en ide om hvordan alt du sporer innvirker på dette.

Denne dataen vil over tid sette deg i stand til å se hvordan forskjellige aktiviteter påvirker antallet brukere på nettsiden. Dette er uunnværlig data, som bør bli styrende for dine markedsføringsaktiviteter i fremtiden.

Asbjørn Mitusch
Kommunikasjonsintern i Bedriftsforbundet og i ferd med å fullføre en bachelorgrad innen kommunikasjonsledelse ved Handelshøyskolen BI. Jeg har tidligere vært frilansjournalist, personlig kommunikasjonsrådgiver for stortingsrepresentant Jørund Rytman og har produsert innhold for en rekke bedrifter.