Please log in to view the contents

Personvernerklæring

Av Joachim Dagenborg
April 2018

For å gjøre Bedriftsforbundet bedre samler vi inn informasjon fra alle som besøker oss. Vi bruker personlig informasjon og data for å: (1) Kunne gi deg relevante anbefalinger og tips; (2) Sørge for at tjenestene våre fungerer så bra som mulig; (3) Sikre at Bedriftsforbundet er en trygg plass å betale på.

Sikring og bruk av dine data

Når du bruker Bedriftsforbundet, gir du oss tilgang til opplysninger om deg. Her kan du lese hvilke opplysninger vi samler inn, hvordan vi gjør det og hva vi bruker dem til.

Denne personvernerklæringen gjelder for våre nettsteder og øvrige digitale tjenester som for eksempel blogg, e-postabonnement og registrering av informasjon gjennom skjemaer (“digitale kanaler”).

Vilkårene styrer alt vi gjør innen innsamling, behandling og bruk av data. De tar også for seg dine rettigheter til innsyn, endring og sletting av personlig informasjon om deg. Ved å benytte våre digitale kanaler samtykker du til vilkårene. Hvis du er uenig i datapraksisen som er beskrevet i vilkårene bør du unngå å bruke våre digitale kanaler.

 

1. Hva er personopplysninger?

Personopplysninger er informasjon som kan knyttes til en person, for eksempel navn, bosted, telefonnummer, e-postadresse, IP-adresse. Opplysninger om hvordan du bruker Bedriftsforbundet, for eksempel hvilke artikler eller annonser du har lest anses også som personopplysninger.

 

2. Hvilke personopplysninger behandler vi?

Vi kan behandle personopplysninger innen følgende kategorier:

  • Grunnleggende informasjon, for eksempel navn, arbeidsgiver, stillingstittel og kontaktopplysninger.
  • Demografisk informasjon, for eksempel fødselsdato og kjønn.
  • Opplysninger om kundeforholdet, for eksempel ordreopplysninger, betalingsopplysninger, markedsføringstillatelser og kontakt med kundestøtte.
  • Opplysninger generert i forbindelse med bruk av våre digitale kanaler, for eksempel teknisk informasjon om enheten som du bruker når du besøker våre digitale kanaler (herunder dato og tid, hva slags PC/mobiltelefon, operativsystem og nettleser du bruker, IP-adresser, skjermstørrelse etc.). Les mer under «Navigasjonsinformasjon» som beskriver dette grundigere.
  • Opplysninger i tilknytning til identifikasjon og registrering av en kunde eller bruker, for eksempel informasjon om brukers identitet og passord.
  • Eventuelle andre opplysninger som er lagret på grunnlag av ditt samtykke. Du vil i så fall få spesifikk informasjon om hvilke opplysninger vi lagrer og hva de brukes til når vi ber om ditt samtykke.
  • Våre digitale kanaler er ikke ment for, eller rettet mot barn under 13 år. Vi lagrer ikke bevisst informasjon om barn under 13 år. Hvis du mener vi har lagret opplysninger om et barn under 13 år, kan du kontakte oss skriftlig slik at vi kan slette informasjonen.

 

2. Hvorfor samler vi inn personopplysninger?

Bedriftsforbundet er en interesseorganisasjon for ledere og betrodde ansatte i norsk arbeidsliv.

Vi trenger opplysninger om deg for å kunne kommunisere med deg, for å registrere deg som medlem og gi deg best mulig oppfølging av medlemskapet ved å tilby følgende tjenester:

  • Utdanning og kurs
  • Støtteordninger til faglig utvikling
  • Andre støtteordninger
  • Forsikringer
  • Rådgiving vedrørende lønns- og arbeidsvilkår
  • Arbeids- og privatrettslig bistand
  • Nyhetsbrev
  • Andre medlemsfordeler/tilbud og rabatter

 

3. Hva bruker vi dataen til?

Bedriftsforbundet, våre samarbeidspartnere og tjenesteleverandører kan bruke opplysningene du selv har registrert, og opplysninger som vi mottar gjennom medlemskapet, for å administrere medlemskapet ditt og til å kontakte deg for å informere om medlemskapet og ulike medlemsfordeler.

Opplysningene om deg brukes for å kommunisere med deg per brev, telefon og via elektroniske kanaler.

Her er en mer detaljert oversikt over de viktigste formålene vi bruker personopplysninger til:

  • Levere tjenestene du forventer av oss: For eksempel må vi ha e-postadressen din for at vi og andre skal kunne kontakte deg når du responderer på en sak.
  • Spare deg for tid og arbeid gjennom blant annet automatisk pålogging og forhåndsutfylling av skjemaer.
  • Distribuere nyhetsbrev. For å kunne sende e post må vi lagre navn og e-postadresse. Hvis du ikke er medlem, benytter vi opplysningene kun til å administrere utsending av nyhetsbrev. Du melder deg selv av, enten via nettsiden eller en lenke i nyhetsbrevet. Hvis du er medlem, kan du også melde deg av via Min Side.
  • Håndtere påmeldinger til kurs. Ved påmeldinger til kurs og arrangement blir kun nødvendige personopplysninger lagret, blant annet navn, kontaktinformasjon. Vi trenger opplysningene for å administrere påmelding og deltakelse. Hvis du ikke er medlem, vil vi be om samtykke for å kunne kontakte deg for oppfølging etter arrangementet.
  • Forstå markedstrender og behov gjennom statistikk: Vi analyserer data fra grupper av Bedriftsforbund medlemmer for å forbedre og videreutvikle tjenesten vår.
  • Tilpasse Bedriftsforbundet til deg og dine interesser: Vi kan for eksempel vise deg annonser som ligner på ting du har sett og anbefale innhold basert på hva andre har likt. Du kan også få anbefalinger og tilbud basert på din adresse eller hvor du befinner deg.
  • Målrette innhold og reklame, og måle effekten: Vi ønsker å vise innhold og reklame som er mest mulig relevant for deg, og vi måler hvor godt vi treffer. Derfor bruker vi informasjon om deg, hva du ser på og hvor du befinner deg. Du kan bli vist innhold som er tilpasset deg også på andre nettsider enn bedriftsforbundet.no. Våre partnere og annonsører vil kunne se hvilke aldersgrupper, kjønn og bosteder (på kommunenivå) som har sett eller klikket på sine annonser. Vi gir dem ikke informasjon som identifiserer deg. Det kan hende at vi også «vasker» kontaktinformasjon mot registrene til Facebook, Google og andre digitale aktører slik at vi kan kommunisere med deg og andre brukere som deg gjennom disse kanalene
  • Forhindre uønsket eller kriminell aktivitet: Det er veldig viktig for oss å sikre at Bedriftsforbundet er en trygg markedsplass. Derfor gjør vi hva vi kan for å forhindre uønsket eller kriminell aktivitet. Vi bruker flere typer data for å gjenkjenne regelbrudd og svindelforsøk, blant annet IP-adresser, informasjonskapsler, annonse- og meldingshistorikk. Hvis vi oppdager noe mistenkelig, vil vårt kundesenter eller sikkerhetsteam ta over og følge opp direkte.
  • Målrette spesialtilbud: Vi kan sende deg tilbud om produkter og tjenester på e-post eller andre typer meldinger. Du kan velge å takke nei til dette i dine innstillinger. All markedsføring vi sender ut på denne måten følger markedsføringsloven.
  • Foreta undersøkelser: Bedriftsforbundet gjennomfører tidvis spørreundersøkelser og annen datainnsamling. Deltakelse i slike undersøkelser er frivillig. Vi vil alltid informere om formålet med spørreundersøkelsen og hvorvidt den er anonym eller ikke, og vil ikke bruke opplysningene til andre formål enn det som er angitt.
  • Andre formål du har samtykket til. Vi vil kunne behandle dine personopplysninger for ethvert annet formål som du spesifikt har gitt oss et samtykke til.

 

4. Hvilke regler gjelder for håndtering av personopplysninger?

Bedriftsforbundet er behandlingsansvarlig for håndteringen av personopplysninger som samles inn ved bruk av våre tjenester, påloggingsløsningen og reklamevisninger. Vi følger personopplysningsloven i behandlingen av personopplysninger.

Når du lar oss formidle personopplysninger til andre, vil disse ha et selvstendig ansvar for videre behandling av opplysningene. Det samme gjelder opplysninger du utveksler med andre nettsteder etter å ha fulgt lenker på bedriftsforbundet.no.

 

5. Hvilken informasjon samler vi om deg?

Vi samler i all hovedsak opplysninger som du selv oppgir

  • Når du registrerer deg som medlem på Bedriftsforbundet eller legger inn informasjon i annonser og skjemaer.
  • Meldinger du sender via Bedriftsforbundet, for eksempel til kundesenteret eller folk du handler med.
  • Omtaler og andre tilbakemeldinger du gir gjennom tjenesten.
  • Opplysninger vi samler inn om din bruk av Bedriftsforbundet
  • Hvilken teknologi du bruker. Om du er på laptop, nettbrett eller mobil, hvilken nettleser du bruker, IP-adresse, nettverksoperatør og lignende.
  • Hva du gjør. For eksempel hvilke sider du besøker, innhold og annonser du klikker på og hvilken reklame og innhold vi har vist deg.
  • Hvor du er. Vi registrerer din geografiske posisjon basert på din IP-adresse eller andre former for lokalisering. Hvis du aksepterer lokasjonsdeling i våre løsninger blir din GPS-posisjon registrert.
  • Informasjon fra andre kilder. Vi mottar informasjon fra kunder og andre tredjeparter som hjelper oss å analysere bruken av Bedriftsforbundet og forbedre tjenestene våre. En av våre alliansepartnere og støttespillere kan for eksempel gi oss informasjon om hva som skjedde etter at du klikket på en reklame hos oss.
  • Bruk av sosiale media. Vi har profiler/sider i sosiale medier. Når du besøker disse sidene, eksempelvis vår selskapsside på Facebook, vil det sosiale mediet, eksempelvis Facebook, behandle dine personopplysninger og bruke informasjonskapsler. Mer informasjon om hvordan det sosiale mediet behandler personopplysninger finner du i det respektive sosiale mediet.

Informasjonen lagres enten i våre databaser eller på enheten du bruker (pc, mobiltelefon etc.). Her kan du lese mer om informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for lokal lagring.

 

6. Hvordan deler vi informasjonen med andre?

Bedriftsforbundet deler i enkelte tilfeller personopplysninger med andre bedrifter, organisasjoner og enkeltpersoner. Dette er først og fremst for å kunne gi deg bedre og tryggere produkter og tjenester. Her er de viktigste eksemplene:

  • Opplysninger som er nødvendige for å utføre tjenester for Bedriftsforbundet kan deles med våre tjenesteleverandører og samarbeidspartnere. Den enkelte leverandør behandler opplysningene etter instruksjoner gitt av Bedriftsforbundet i henhold til databehandleravtaler. Dette gjelder blant annet drift og administrasjon av medlemsregister, forsikringer, kurs og andre arrangementer, spørreundersøkelser og utsending av nyhetsbrev.
  • Når andre utfører tjenester på våre vegne Dette kan f.eks. være når vi bruker en tredjepart til å gjennomføre betalingstransaksjoner, eller f.eks. verktøy fra Google Analytics til å analysere av bruken av våre tjenester. Disse bedriftene har ikke lov til å bruke denne informasjonen til noe annet enn å utføre tjenester for oss.
  • Av sikkerhetshensyn. For å beskytte deg mot at uvedkommende får tilgang til din brukerkonto kan bedriftsforbundet.no bruke eksterne sikkerhetstjenester som baserer seg på personopplysninger.
  • Offentlige myndigheter som Skatteetaten, Tolletaten og Politiet kan i noen tilfeller kreve at vi utleverer informasjon. For eksempel kan vi pålegges å utlevere annonse- og meldingshistorikk.
  • For å hindre svindel eller avklare tvister vil relevant informasjon kunne utleveres til tvistemotpart eller andre.
  • I forbindelse med virksomhetsoverdragelse, f. eks. som ledd i fusjon, oppkjøp, salg av våre eiendeler eller overføring av tjenester til et annet selskap. I dette tilfellet vil du bli varslet via e-post og/eller se et varsel i våre digitale kanaler om eventuelle endringer i eierskap, bruk av din personlige informasjon og valg du måtte ha angående din personlige informasjon.
  • Uten ditt samtykke eller at vi er rettslig forpliktet til det, vil vi utover dette ikke utlevere dine personopplysninger til utenforstående/tredjeparter.

 

7. Hvilke rettigheter har du?

Det er dine data og du har sterke rettigheter. Du har rett til innsyn i dine egne personopplysninger, og kan når som helst kontakte oss hvis du ønsker å få tilgang til eller korrigere personopplysningene dine.

For det første, det er frivillig å bli medlem i Bedrifsforbundet, og det er derfor frivillig for deg å oppgi personopplysningene. Vi vil ikke be om flere opplysninger enn det som er nødvendig for å administrere medlemskapet i henhold til formålet for organisasjonen.

Det er også frivillig for deg som ikke er medlem å oppgi kontaktinformasjon for påmelding til nyhetsbrev og eventuelle arrangement.

I tillegg, har du rett til å få innsyn i opplysningene dine. Du har også rett til å få rettet eller slettet opplysninger vi har om deg i henhold til lovverket, eller du kan be om at behandlingen begrenses dersom du for eksempel mener at behandlingen er ulovlig. Noe data har du dessuten anledning til å motta i et digitalt format eller overført til andre virksomheter dersom du skulle ønske det; rett til såkalt dataportabilitet.

Disse rettighetene forklarer vi nærmere om nedenfor, og vi beskriver også hvordan du kan gå frem dersom du ønsker å benytte deg av noen av dine rettigheter. Dersom du ikke vet om Bedriftsforbundet behandler personopplysninger om deg kan du be om bekreftelse på dette ved å kontakte oss.

 

Nedenfor finner du informasjon om hvordan du kan benytte deg av dine rettigheter.

  • Din rett til å få se opplysninger vi behandler om deg (rett til innsyn). Du har rett til å få se de opplysningene vi behandler om deg. For å be om innsyn logger du deg på din Bedriftsforbund medlems-konto. Lenke til Min Side
  • Din rett til å få rettet gale opplysninger. Du har rett til å få feilaktig informasjon rettet. Du kan oppdatere en del opplysninger på din medlemsprofil Lenke til Min Side. Dersom det er andre opplysninger du mener må rettes kan du kontakte oss direkte.
  • Din rett til å begrense lagring og behandling av opplysninger om deg. Du har ingen plikt til å oppgi personopplysninger til oss, men dersom du velger å la være er det mulig at vi ikke kan yte deg våre tjenester fordi vi eksempelvis ikke kan fakturere deg for tjenestene eller sende deg informasjon du ber om.
  • Din rett til å få data slettet (“retten til å bli glemt”). Du har som hovedregel rett til å få slettet personopplysninger om deg. For å be om sletting logger du gå inn på din medlemsprofil Lenke til Min Side. Du kan også be om sletting av data ved å kontakte oss.
  • Din rett til å motsette deg og begrense behandling. I enkelte sammenhenger har vi anledning til å behandle personopplysninger om personer dersom behandlingen er nødvendig for å oppfylle våre legitime interesser, forutsatt at de registrertes rettigheter og friheter ikke veier tyngre. I slike tilfeller har du som registrert rett til å protestere mot at vi behandler personopplysninger om deg. Som hovedregel vil vi da stanse denne behandlingen av personopplysninger, og dette gjelder uten unntak dersom formålet er direkte markedsføring. Du har også en i enkelte sammenhenger anledning til å be om at behandlingen av dine personopplysninger stanses eller begrenses. Dersom du benytter deg av denne rettigheten kan opplysningene dine kun behandles basert på et samtykke fra deg eller for enkelte andre formål som fremgår direkte av personopplysningsloven. Nærmere informasjon om denne rettigheten finner du på hjemmesidene til Datatilsynet.
  • Du kan benytte deg av kontrollmulighetene som finnes på medlemsprofil Lenke til Min Side, Du kan også melde fra til Bedriftsforbundet eller sende en henvendelse til vårt personvernombud
  • Din rett til få kopi av dine data i et digitalt format (rett til dataportabilitet). Du har under enkelte omstendigheter rett til å motta opplysninger som du har gitt oss i et digitalt format, og også rett til å få informasjon overført til en annen virksomhet dersom du ønsker dette og det er teknisk sett mulig og forsvarlig. Denne retten gjelder kun opplysninger som behandles med automatiserte metoder og som har grunnlag i samtykke fra deg eller som behandles som ledd i å oppfylle en avtale med deg. Retten til dataportabilitet omfatter kun opplysninger som du har gitt oss, enten direkte gjennom for eksempel kontaktskjemaer eller som er generert gjennom din bruk av våre tjenester. For å benytte deg av din rett til dataportabilitet logger du deg på din medlems-konto, der du vil finne vår automatiske løsning for henvendelser om dataportabilitet. Du kan også be om dataportabilitet ved å kontakte oss slik angitt lenger ned.

Vi vil minne om at det er enkelte unntak fra rettighetene vi har beskrevet her. Disse unntakene følger av lovgivningen, og kan for eksempel innebære at det ikke gis innsyn i enkelte opplysninger på grunn av hensynet til andre personers rettigheter og friheter, eller at enkelte personopplysninger ikke kan slettes fordi lovkrav eller andre hensyn medfører krav til lagringstid.

 

8. Hvordan sletter jeg mine personopplysninger

Vi lagrer ikke personopplysninger lenger og i større grad enn det som er nødvendig for å oppfylle formålet med behandlingen med mindre det er lovpålagt, for eksempel gjennom regnskapsloven. Vi har omfattende rutiner for sletting, deidentifisering og anonymisering av personopplysninger. Du kan selv be om å få fjernet opplysninger fra din brukerprofil.

Hovedregelen er at personopplysninger lagres maksimalt i to år. Hvor fort opplysninger slettes kan variere. Her ser du noen viktige eksempler:

Så lenge din konto er aktiv vil vi ta vare på dine persondata, annonser, meldinger og øvrig informasjon du registrerer.

Når du sier opp ditt medlemsskap og ber om at din profil slettes, vil profilen ikke lenger kunne hentes frem på våre nettsider. Vi vil imidlertid beholde dataene fra profilen for statistikk- og analyseformål. Profilen vil fortsatt være knyttet til din deaktivierte brukerkonto i våre systemer, og kan inneholde persondata. Mottaker av meldinger du har sendt vil fortsatt beholde sin kopi av meldingene.

Informasjon om bruksmønstre på Bedriftsforbundet kan leve i opptil tre år i våre analysesystemer. Data her brukes til å finne ut om våre tjenester fungerer godt for publikum, og om den løpende produktutviklingen vi gjør bidrar til å gjøre Bedriftsforbundet bedre.

Mottaker av meldinger du har sendt vil fortsatt beholde sin kopi av meldingene.

 

9. Hvordan varsler vi om endringer i denne personvernerklæringen?

Av og til gjør vi endringer personvernerklæringen vår. Du kan se hvilke endringer vi gjør i vår endringslogg.

Vi vil i blant kunne oppdatere Bedriftsforbundets personvernerklæring for å gjenspeile endringer på nettstedet eller ved vår personvernerklæring. Ved større endringer vil vi informere om dette i vårt hjelpesenter, eller du informeres ved neste gangs pålogging. I særlige tilfeller vil innloggede brukere varsles direkte ved epost eller varsel på bedriftsforbundet.no.

 

10. Hvordan sikrer vi dine data?

Bedrifsforbundet har gode rutiner og tiltak for å sikre at uvedkommende ikke får tilgang til dine personopplysninger, og at behandlingen av data skjer i samsvar med kravene i lovgivningen. Eksempler på dette er risikovurderinger, organisatoriske og fysiske tiltak, tilgangsstyring, samt rutiner for lagring og håndtering av data.

 

11. Hvor lenge lagrer vi dine opplysninger?

Vi vil lagre dine personopplysninger så lenge som nødvendig for å oppfylle de formålene som er angitt i vilkårene, med mindre en lengre lagringsperiode er pålagt eller tillatt i henhold til gjeldende lovgivning.

Personopplysningene lagres så lenge du har en aktiv relasjon til oss eller våre digitale kanaler, eller til du selv ber oss om å glemme deg og slette lagret informasjon om deg. Vi definerer en relasjon til oss eller våre digitale kanaler som å (i) være kunde av oss, (ii) ha samtykket i å motta markedsføringsinformasjon fra oss, (iii) aktivt bedt om kontakt med oss via sosiale medier, elektroniske meldinger eller elektroniske skjemaer, (iv) vært aktiv i våre digitale kanaler etter du har gitt ditt samtykke. Relasjonen defineres som aktiv dersom den har vært utøvd i løpet av de siste 24 måneder.

Oppbevaring av anonymiserte opplysninger er ikke gjenstand for slike begrensinger eller krav. Vi forsøker i tillegg å sikre at personopplysninger og annen kundeinformasjon er oppdatert og korrekt, og at vi ikke lagrer informasjon som er unødvendig i forhold til formålene ved behandlingen av personopplysninger.

 

Kontaktinformasjon

Dersom du har spørsmål eller mener at vi ikke håndterer personopplysningene dine på riktig måte, oppfordrer vi deg til å ta kontakt med oss (se kontaktinformasjon nedenfor). Du har også rett til å klage til Datatilsynet (www.datatilsynet.no), men vi ber om at du kontakter oss først, slik at vi kan forsøke å gi deg de svarene du trenger og få rettet opp mulige misforståelser.

Hvis du ønsker å komme i kontakt med oss, kan du sende en e-post til  post@bedriftsforbundet.no eller sende en henvendelse til Bedriftsforbundet, Rådhusgata 5B 0151 Oslo eller telefon 23357010.

Bedriftsforbundet.no har et eget personvernombud for å sikre en trygg og god behandling av personopplysninger. Ordningen er initiert av Datatilsynet. Du kan kontakte Bedriftsforbundets personvernombud på e-postadressen post@bedriftsforbundet.no.

Joachim Dagenborg
Joachim Dagenborg (38) er kommunikasjonssjef i Bedriftsforbundet. I tillegg til erfaringen som politikk- og økonomijournalist i nyhetsbyrået Reuters gjennom de siste ti årene, har Dagenborg blant annet jobbet i Moss avis, E24 og Aftenposten. Han har utdannelse innen kultur og samfunnsvitenskap fra Universitetet i Bergen, med fordypning i offentlig forvaltning og norsk politisk historie.

,