03 oktober, 17:48

Norge kan spare 15 milliarder ved å få ned sykefraværet på svensk nivå

Norge kan spare 15 milliarder ved  å få ned sykefraværet på svensk nivå

NyAnalyse har på oppdrag fra Bedriftsforbundet sett på et tenkt eksempel der vi halverer sykefraværet i Norge slik at det kommer ned på svensk nivå, og regnet ut hva vi kan spare på dette. NyAnalyse sine beregninger viser at hvis vi halverer sykefraværet i Norge, KAN vi spare et sted mellom 15 og 18 milliarder kroner. Beløpet er avhengig av om andre sosiale avgifter øker eller ikke som en konsekvens av at kompensasjonsgraden til sykelønnsordningen reduseres. Dette har vi til en viss grad tatt høyde for i våre beregninger.

Bedriftsforbundet mener det er en svært kompleks problemstilling dette med sykefravær og sykelønn, men når sykefraværet er så høyt sammenlignet med Sverige og andre OECD-land, og utgiftene så høye, både for myndighetene og arbeidsgivere, trenger vi en større offentlig debatt om dette.

Bedriftsforbundet mener det er urealistisk å få det norske sykefraværet ned på svensk nivå med mindre vi kutter i sykelønnen. Derfor løfter vi denne debatten, og vil fortsette å gjøre det inntil politikerne slutter å frede sykelønn for enhver debatt og diskusjon.

Beregninger fra Nyanalyse: Sykefravær_ned_på_svensk_nivå_-_sept_2017.pdf

Liker du denne artikkelen? Del den med vennene dine!

Les også

ROS til kvinner i arbeid?
tirsdag 06 februar 2018
OECD-rapporten må ikke bli en sovepute
tirsdag 19 desember 2017
Miljøfyrtårn anerkjent av EU
tirsdag 19 desember 2017
Fraværsgrense for voksne fra 2018?
fredag 15 desember 2017
Venstrehåndsarbeid av Venstre?