18 oktober, 11:07

Fått med deg den nye IPS-ordningen (individuell pensjonssparing)?

Fått med deg den nye IPS-ordningen?

Bare uker før relanseringen av individuell pensjonssparing (IPS) vedgår ni av ti spurte i en spørreundersøkelse at de ikke vet hva ordningen innebærer, melder NTB. Bedriftsforbundet velger derfor å lage en kort informasjon til våre medlemmer om hva IPS er:

IPS = Spare til egen pensjon

IPS er individuell pensjonssparing; du sparer selv til egen pensjon. Tall fra blant annet DNB viser at flere sparer til pensjon enn tidligere. Finansminister Siv Jensens (Frp) mål med IPS-ordningen er å legge til rette for økt privat sparing til pensjon. Den nye IPS-ordningen skal gjøre det mer attraktivt å spare til pensjon. Ordningen innføres fra 1. November i år.

Ordningen er unntatt formueskatt

Har man lang sparehorisont, og er villig til å ta risiko i sparingen, kan IPS være et godt alternativ, skriver NTB i dag. Hvis du i tillegg betaler formuesskatt, blir IPS spesielt gunstig, fordi ordningen er unntatt formuesskatt.

Slik utnytter du IPS best mulig

Vår samarbeidspartner Skattebetalerforeningen har laget en egen sak om «Hvordan utnytter du ips-skajesparekonto best mulig?». Den kan du lese ved å TRYKKE HER.

Utsetter skatten

IPS-ordningen er blitt markedsført som «skattegunstig», men et par viktige momenter bør du få med deg: Skattefordelen du får underveis i sparingen, skal betales tilbake, og pengene som settes av, er låst og øremerket til pensjon. IPS er derfor skattegunstig, fordi du får en skattebesparelse året etter, men du sparer ikke skatt total sett. Du utsetter skatten.

Les mer om IPS på Finansportalen:

Les eventuelt mer ved å TRYKKE HER.

Liker du denne artikkelen? Del den med vennene dine!

Les også

ROS til kvinner i arbeid?
tirsdag 06 februar 2018
OECD-rapporten må ikke bli en sovepute
tirsdag 19 desember 2017
Miljøfyrtårn anerkjent av EU
tirsdag 19 desember 2017
Fraværsgrense for voksne fra 2018?
fredag 15 desember 2017
Venstrehåndsarbeid av Venstre?