Please log in to view the contents

Hvordan avsløre og unngå skadelig e-post og svindel?

Av Anders Lindgren
August 2018

Nasjonal sikkerhetsmåned er en årlig kampanje for økt kunnskap om informasjonssikkerhet. Årets temaer er skadelig e-post og svindel på nett. Hensikten er å tilrettelegge for en nasjonal dugnad med mål om en tryggere digital hverdag, noe som bidrar til økt verdiskaping og velferd.

Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) har koordinert Nasjonal sikkerhetsmåned i oktober hvert år siden 2011, i samarbeid med ENISA, EUs informasjonssikkerhetsorgan. Tema for Nasjonal sikkerhetsmåned 2018 er skadelig e-post og svindel på nett.

Under denne dugnaden anbefaler vi alle bedrifter å gjennomføre opplæring av de ansatte, og tilbyr gratis sikkerhetsopplæring til alle virksomheter med mindre enn 20 ansatte.

Velkommen til åpningsarrangement

Årets åpningsarrangement vil finne sted 27. september på OsloMet i Pilestredet 32. Vi gjennomfører en halvdags­konferanse fra kl. 09.00 til kl. 12.00. Dørene åpnes kl. 08.00.

Både presse og samarbeidspartnere som Justis- og beredskapsdepartementet, Kripos, Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM), Direktoratet for forvaltning og ikt (Difi) og BITS er invitert, og flere av disse vil bidra med innlegg.

Årets Fidus-pris blir også utdelt under åpningsarrangementet på OsloMet. Den går til den bedriften eller offentlige virksomheten som har utmerket seg best innenfor informasjonssikkerhet i året som har gått. Tidligere vinnere inkluderer blant andre Skandiabanken og Coop Handel Norge AS.

Les mer om arrangementet her

NorSIS åpner årets Nasjonale Sikkerhetsmåned med en gratiskonferanse.

Bedriftsforbundet

Gratis opplæringspakke for mindre bedrifter

Som innhold til Nasjonal sikkerhetsmåned utarbeider NorSIS med samarbeidspartnere hvert år en opplæringspakke i informasjonssikkerhet. Dette programmet er nyttig for alle ansatte uansett type virksomhet, og inneholder generelle, grunnleggende råd som gjelder både privat og på jobb.

Opplæringspakken er gratis for virksomheter med inntil 20 ansatte. For større virksomheter vil prisen bli justert i forhold til antall ansatte.

Årets opplæringstiltak for ansatte vil fokusere på hvordan man kan gjenkjenne skadelig e-post. Opplæringen vil også ta for seg hvordan man kan redusere tabuet for de som opplever å bli lurt og opplyse om tiltak som reduserer konsekvenser av skadelig e-post. I tillegg vil vi i samarbeid med Europols European Cybercrime Centre (EC3) og ENISA rette oppmerksomheten mot svindel på nett.

Bestill opplæringspakken her

Her får du alt du trenger av presentasjoner, plakater, filmer og brosjyrer.

Bedriftsforbundet

Om årets e-læring

I år har vi inngått samarbeid med XtraMile som leverandør av e-læring, og med XtraMile på laget kan vi i år tilby følgende:

8 moduler e-læring utarbeidet av NorSIS. Disse modulene er planlagt ferdigstilt i løpet av juni 2018, så endringer i titlene kan forekomme:

• Falske e-poster – hva er det, hvem sender dem og hvorfor gjør de det?
  • Avsløre falske e-poster – falsk avsender
  • Avsløre falske e-poster – vedlegg, lenker og svindelmetoder
  • Sikker pålogging
  • Aktivere totrinnsbekreftelse på Facebook
  • Hold programvaren oppdatert
  • SMS-svindel – smishing
  • Svindel i sosiale medier

Gjennomføringsstatistikk for alle virksomheter

Egen kursportal for virksomheter med over 100 ansatte (ut november). Med tilgang til egen kursportal kan virksomheten selv tilpasse kurset til virksomheten, for eksempel ved å benytte egen logo i kurset og tilpasse de rådene som gis i henhold til interne rutiner. Mulighet for å bestille utvidede pakker fra XtraMile med flere leksjoner, webseminar m.m.

Kontakt NorSIS på telefon 400 05 899

Har du spørsmål om opplegget, ring oss eller send en e-post post@norsis.no

Anders Lindgren