Please log in to view the contents

4 nett-tabber som koster deg kunder

Av Asbjørn Mitusch
August 2018

Disse fire vanlige nettside-tabbene kan koste deg kunder, men de er lette å unngå!

– En nettside er som et lokale. Du ville ikke invitert kunder inn i en sliten og falleferdig butikk.

Asbjørn Mitusch

Treg nettside

En nettside som laster tregt gir et dårlig og uprofesjonelt inntrykk. Hvis kunden må vente lenge går de gjerne et annet sted. Det er flere ting du kan gjøre for å få nettsiden til å laste raskere.

 

Lokalt webhotell

De fleste som skal bygge nettside selv velger gjerne webhotell fra en av de store, internasjonale, aktørene (f.eks.Bluehost. eller Hostgator). Disse er fristende for det de tilbyr store mengder lagring og trafikk for en billig penge. Problemet er at disse webhotellene gjerne ligger i andre land, langt unna Norge. Dette gjør at de laster tregere. Undersøkelser viser nemlig at lokale webhoteller laster opp til tre ganger raskere.

 

Statisk kopi

Hvis du har en stor og tung nettside, for eksempel bygget på wordpress, er caching et viktig virkemiddel. En cach er en statisk kopi av nettsiden som laster mye raskere enn en full wordpress side, men tilbyr samme funksjonalitet. Disse er også foretrukket av søkemotorer og får gjerne høyere plassering. Les hvordan du lager en statisk kopi på under fem minutter her.

 

Utdatert design

For mange er en nettside en stor investering (både av tid og penger) og man tenker kanskje at når det først er gjort så er man ferdig, men dette stemmer ikke. Akkurat som lokaler og transportmidler må nettsider oppdateres og vedlikeholdes. En ‘state of the art’ nettside fra 2008 ser klønete og uprofesjonell ut i 2018. Det blir litt som å invitere kunden inn i et
nedslitt og falleferdig lokale.

 

Ødelagte linker

Linker endres over tid og sidene de linker til forsvinner. Med jevne mellomrom er det med andre ord nødvendig å gå igjennom nettsiden på jakt etter ødelagte linker. Hvis dette ikke blir gjort gir man inntrykk av å være inaktiv eller uprofesjonell.

 

Forstyrrende reklame

Mange ønsker å tjene litt ekstra penger på sin nettside og da tyr de ofte til reklame, men med mindre reklameinntekter er din primære inntektskilde bør du tenke deg nøye om. Reklamer, spesielt reklamer helt urelatert til ditt produkt, kan fort gi et negativt inntrykk av en nettside. Samtidig gir den et inntrykk av at bedriften har en dårlig økonomisk situasjon.

Asbjørn Mitusch
Kommunikasjonsintern i Bedriftsforbundet og i ferd med å fullføre en bachelorgrad innen kommunikasjonsledelse ved Handelshøyskolen BI. Jeg har tidligere vært frilansjournalist, personlig kommunikasjonsrådgiver for stortingsrepresentant Jørund Rytman og har produsert innhold for en rekke bedrifter.